Bedrijfsyoga en yoga op kantoor

Yoga op kantoor of bedrijfsyoga is een belangrijk onderdeel voor het welzijn op het werk. 

We leiden massaal een zittend leven en ervaren heel wat stress in de dagelijkse routine. Dit heeft een grote impact op de fysieke en mentale gezondheid. Zitten wordt niet voor niets het nieuwe roken genoemd. 

Regelmatig aan yoga doen helpt om deze klachten te voorkomen en zorgt voor een betere fysieke en mentale gezondheid. Positief denken en gezonde energie kunnen dan ook ziekte en burn-out voorkomen en het vergroot de concentratie en welzijn op het werk. Yoga op kantoor kan in veel vormen. Even kort tijdens een pauze op en rond de stoel. Of eerder uitgebreid voor of na de werkuren op de yoga mat.


Voordelen van bedrijfsyoga voor het bedrijf

Regelmatig aan yoga doen helpt de werknemers om fysiek en mentaal gezonder te zijn, dit komt het bedrijf ten goede. Werknemers merken sneller mentale of fysieke klachten bij zichzelf op en de aangeleerde technieken kunnen dan buiten de lessen worden ingezet ter preventie en voor welbevinden tijdens de werkuren.

  • Verminderde stress en daaraan gerelateerde ziekte klachten.
  • Betere fysieke en mentale gezondheid van de werknemers.
  • Meer focus zorgt voor een efficiëntere manier van werken.
  • Minder ziekteverzuim.
  • Mindset en manier van denken wordt positiever waardoor er beter wordt samengewerkt. 
  • Yoga en meditatie is een belangrijk onderdeel van preventie of herstel van burn-out, depressie, rug- en nekklachten.
  • Laagdrempelig, kan op locatie of via zoom worden gegeven.

Fysieke voordelen van bedrijfsyoga

Het beoefenen van yoga op kantoor heeft veel fysieke voordelen. 

  • Het versterkt de spieren rond de wervelkolom waardoor nek- en rugklachten verminderen.
  • Beter algemeen bewustzijn rond de zithouding.
  • Werkt op de onderliggende spieren en zorgt daardoor voor een betere algemene houding.
  • Verbetert de werking van spijsvertering en organen.
  • Versterkt het immuunsysteem waardoor je minder vatbaar wordt voor ziekte.
  • Verbetert de nachtrust waardoor werknemers beter zijn uitgerust. 
  • Verlaagt de bloeddruk.

Mentale voordelen van yoga op kantoor

Tijdens de beoefening van yoga heb je even een moment om in jezelf te keren en pauze te nemen van het werk. Het leegmaken van het hoofd brengt rust en helpt de werknemers terug op te laden. Door die ruimte en rust kan je opnieuw met meer focus en concentratie verder met het werk.

  • Verbeterde concentratie
  • Meer mentale rust.
  • Minder stress en stress klachten
  • Preventie van burn-out en depressie
  • Helpt bij herstel van burn-out
  • Verminderd angst of paniek aanvallen.
yoga op kantoor, bedrijfsyoga

Mogelijkheden

Ik stem graag de lessen af op jouw wensen en de noden van de werknemers, inhoudelijk zijn deze voor elke sector verschillend. In een kennismakingsgesprek kunnen we de mogelijkheden overlopen. Ik denk graag mee over de beste aanpak binnen de mogelijkheden van het bedrijf. 

Graag geef ik zowel yoga ademhalingsoefeningen, yoga houdingen en meditatie of relaxatie in één les, afhankelijke van de beschikbare tijd. Deze kunnen uiteraard ook opgesplitst en los van elkaar gegeven worden. 

Alle lessen kunnen zowel op het bedrijf als online (zoom) gegeven worden. 

Groepslessen yoga

Ik kom bij jou op het bedrijf de lessen geven en zorg zelf voor matjes, meditatiekussens en bankjes. Dit kan op kantoor of in een aparte ruimte. De duurtijd van de lessen kan worden afgestemd op de mogelijkheden binnen het bedrijf en het moment van de les. Bijvoorbeeld tijdens een pauze, middagpauze, voor of na de werkdag. Uiteraard kan dit ook online via zoom.

Meditatie en relaxatie

Tijdens een meditatie komt de geest tot rust, dat bevorderd het concentratievermogen en verminderd stress en stressgerelateerde klachten. De meditaties kunnen in een groepsles geïntegreerd worden of apart gegeven worden. 

Met gesproken woord of klankschalen begeleid ik u door de meditatie of relaxatie.

“Fijne yoga instructeur die samen met jou naar een oplossing zoekt als je een bepaalde houding niet kan (ik was toen zwanger). Legt geduldig uit (en toont deze ook) hoe je een houding doet als je deze nog niet kent. En een hele fijne rustige stem om naar te luisteren :)”

- Julie

“De lessen van Kristof motiveren me om al mijn spieren en gewrichten regelmatig te oefenen en mij bewust te worden van het trainen van de ademhaling. Kristof geeft de instructies op een rustige manier en laat je in een ontspannen sfeer oefenen. Tegelijkertijd is Kristof iemand die je in gesprekken blijft uitdagen om je grenzen te verleggen en waar te maken wat er in je zit. Dat vind ik bijzonder aan hem. Momenteel doe ik bijna dagelijks korte yoga-en meditatieoefeningen en het is zo’n leuke gewoonte dat het niet moeilijk is om vol te houden.”

- Rozanne

De yogalessen van Kristof zijn erg aan te bevelen. Er is een goede balans in de opbouw van de oefeningen. Daarnaast heeft Kristof aandacht voor iedereen zijn eigen kunnen en creëert hij een goede sfeer tijdens de lessen.”

- John